Buikdansmuziek hoe dans je erop? Ken je al veel mooie bewegingen? Weet je niet hoe je op buikdansmuziek kan dansen?
Laat ik jou bij de hand nemen. Laten wij een reis maken door de wondermooie Egyptische baladi muziek. Je zult na het lezen van dit artikel de muzikale secties herkennen. Dan kun je erop buikdansen.
Buikdansmuziek hoe dans je erop
Egyptische baladi buikdansmuziek heeft een hele herkenbare structuur. Al worden de secties meestal door elkaar gehusselt zo heb je er wel veel aan om ze te herkennen. Soms worden secties weg gelaten. Soms komen ze in een andere volgorde. Soms strijden twee secties om de aandacht. Dat is typisch Egyptisch: tegen de regels in en onvoorspelbaar. Verrassend, fris, vernieuwend.
Dolab
De dolab is een kort trommelstuk. Het bevindt zich aan het begin van een muziekstuk. De buikdanseres laat het podium nog vrij.
De introductie / tahmilah
Je stelt jezelf voor. Je gaat met een vlotte pas de ruimte in. De buikdansmuziek is opzwepend. Je bent vrolijk. Je aandacht gaat naar buiten, naar je (imaginaire) publiek. Buikdansmuziek hoe dans je erop eenvoudig toegelicht.
Het taqasim
Het taqasim is een instrumentele solo. Alhoewel een trommelsolo ook een instrumentele solo is word hier een melodie instrument mee bedoelt. Het kan een accordeon zijn of een saxofoon. Als buikdanseres stel je jezelf voor dat je net een saxofoon toetsen hebt op je buik en borst. Je zwiert omlaag en terug naar omhoog. Net een slang beweeg je van toets naar toets. Je blijft op een plek. Je richt je aandacht naar binnen. Met je oogopslag neem je jouw (imaginaire) publiek mee. Je neemt hun mee naar jouw belevingswereld. Je bent een en al gevoel.
De accenten / zakkat
Je blijft op de plek en maakt accenten. Tussen die accenten doe je bijna niets. Je wilt de aandacht op de accenten. Daarbij is het weglaten van de tussenbewegingen de clou. Je aandacht is naar buiten gericht. Met elke accent sta je er echt. Niet alleen je lijf maar ook je ogen laten dat zien. Je kijkt zo in de trant van: hier ben ik!
De awady / dansen als een zeemeermin
In de awady zijn het ritme en de melodie verwoven tot een geheel. Als buikdanseres laat je de melodie zien in je buik, romp en heupen. In je voeten heb je het ritme. Je beweegt met kleine stapjes. Je gaat weg van je plek. Je komt weer terug naar je plek. Je beweegt net als een zeemeermin.
De tet/ het feest
Bij de tet trek je alles uit de kast. Eindelijk mag je laten zien wat je kan. Veel heupenwerk op vrolijke opzwepende ritmes. Het is feest! Hier kun je ook prima met elkaar buikdansen.
Bekijk deze baladi buikdans en luister naar de secties. Klopt hun volgorde?
Welke sectie vind jij het leukst en waarom? Deel het met elkaar. Schrijf onderaan in het kader.
Lees ook mijn 4 tips om buikdansmuziek te interpreteren.
Vind je deze blog waardevol? Deel hem dan met je vriendinnen op Facebook! Dat kan eenvoudig door op de ‘Deel’ buttons bovenin te drukken.
Groetjes,
Sabouschka
Sa'adia
op 16 Feb 2018Sabouschka
op 24 Feb 2018Claire
op 19 Feb 2018Sabouschka
op 24 Feb 2018Riëtte
op 20 Feb 2018Sabouschka
op 24 Feb 2018Nura
op 23 Feb 2018Sabouschka
op 24 Feb 2018