Buikdansmuziek hoe dans je erop

Buikdansmuziek hoe dans je erop? Ken je al veel mooie bewegingen? Weet je niet hoe je op buikdansmuziek kan dansen?


Laat ik jou bij de hand nemen. Laten wij een reis maken door de wondermooie Egyptische baladi muziek. Je zult na het lezen van dit artikel de muzikale secties herkennen. Dan kun je erop buikdansen.

Buikdansmuziek hoe dans je erop

Egyptische baladi buikdansmuziek heeft een hele herkenbare structuur. Al worden de secties meestal door elkaar gehusselt zo heb je er wel veel aan om ze te herkennen. Soms worden secties weg gelaten. Soms komen ze in een andere volgorde. Soms strijden twee secties om de aandacht. Dat is typisch Egyptisch: tegen de regels in en onvoorspelbaar. Verrassend, fris, vernieuwend.

Dolab

De dolab is een kort trommelstuk. Het bevindt zich aan het begin van een muziekstuk. De buikdanseres laat het podium nog vrij.

De introductie / tahmilah

Je stelt jezelf voor. Je gaat met een vlotte pas de ruimte in. De buikdansmuziek is opzwepend. Je bent vrolijk. Je aandacht gaat naar buiten, naar je (imaginaire) publiek. Buikdansmuziek hoe dans je erop eenvoudig toegelicht.

Het taqasim

Het taqasim is een instrumentele solo. Alhoewel een trommelsolo ook een instrumentele solo is word hier een melodie instrument mee bedoelt. Het kan een accordeon zijn of een saxofoon. Als buikdanseres stel je jezelf voor dat je net een saxofoon toetsen hebt op je buik en borst. Je zwiert omlaag en terug naar omhoog. Net een slang beweeg je van toets naar toets. Je blijft op een plek. Je richt je aandacht naar binnen. Met je oogopslag neem je jouw (imaginaire) publiek mee. Je neemt hun mee naar jouw belevingswereld. Je bent een en al gevoel.

De accenten / zakkat

Je blijft op de plek en maakt accenten. Tussen die accenten doe je bijna niets. Je wilt de aandacht op de accenten. Daarbij is het weglaten van de tussenbewegingen de clou. Je aandacht is naar buiten gericht. Met elke accent sta je er echt. Niet alleen je lijf maar ook je ogen laten dat zien. Je kijkt zo in de trant van: hier ben ik!

De awady / dansen als een zeemeermin

In de awady zijn het ritme en de melodie verwoven tot een geheel. Als buikdanseres laat je de melodie zien in je buik, romp en heupen. In je voeten heb je het ritme. Je beweegt met kleine stapjes. Je gaat weg van je plek. Je komt weer terug naar je plek. Je beweegt net als een zeemeermin.

De tet/ het feest

Bij de tet trek je alles uit de kast. Eindelijk mag je laten zien wat je kan. Veel heupenwerk op vrolijke opzwepende ritmes. Het is feest! Hier kun je ook prima met elkaar buikdansen.

Bekijk deze baladi buikdans en luister naar de secties. Klopt hun volgorde?

Welke sectie vind jij het leukst en waarom? Deel het met elkaar. Schrijf onderaan in het kader.

Lees ook mijn 4 tips om buikdansmuziek te interpreteren.

Vind je deze blog waardevol? Deel hem dan met je vriendinnen op Facebook! Dat kan eenvoudig door op de ‘Deel’ buttons bovenin te drukken.

Groetjes,
Sabouschka

Over de schrijver
Wanneer je bij Sabouschka les komt nemen dan kom je eindelijk tot rust. Sabouschka combineert een energieke, creatieve geest met een mooie houding en een soepel lichaam. Zij studeerde af als uitvoerend danser en choreograaf. Haar afstudeerproject was een voorstelling die mensen wakker schudde en oproept tot respect van het anders zijn van elk individu. Sabouschka is doordrongen van de authenticiteit van Egyptische buikdans als kunst en zelfexpressie voor de unieke vrouw. Als danser en lichaamsgerichte therapeut weet zij als geen ander mensen in beweging te brengen, van binnen en van buiten. Met die ervaring kan zij met recht stellen dat ze jou als hoogopgeleide vrouw helpt om in alle dynamiek jouw innerlijke rust te vinden: innerlijke rust van waaruit jij weer in beweging en tot expressie komt.
Sa'adia
Door

Sa'adia

op 16 Feb 2018

Alle secties van balladi vind ik leuk. De structuur in de muziek maakt dat de spanning zich langzaam opbouwt, totdat je eindelijk los mag gaan. Ook voor mij voelt dat als een bevrijding. Die bevrijding ervaar je door de structuur. Dat is een mooie tegenstrijdigheid in baladi. De traditie en de muziek leggen een bepaalde vorm op, maar dankzij die vorm ontstaat alle vrijheid voor improvisatie,.

Sabouschka
Door

Sabouschka

op 24 Feb 2018

Dat beschrijf je mooi Sa'adia. Dat klopt dat de spanning zich langzaam opbouwt. Dat je daarna los mag gaan. De beleving van vrijheid is daardoor extra groot.

Claire
Door

Claire

op 19 Feb 2018

Leuk blog Sabouschka, je uitleg is duidelijk en ik waardeer dat je het ook zegt in de lessen. Mooi Youtube film van je baladi stuk ook!

Sabouschka
Door

Sabouschka

op 24 Feb 2018

Dank je wel voor je complimenten Claire. Fijn dat je het waardeert dat ik ook tijdens de buikdansles in Amsterdam de structuur in de muziek blijf uitleggen. Daardoor kun je variatie vinden zonder dat je na hoeft te denken. Je gebruikt je zintuigen. Je hoort dan in de muziek hoe erop te buikdansen..

Riëtte
Door

Riëtte

op 20 Feb 2018

Ja, ik voel ook de bevrijding in balladi als de tet begint ! Ik luister altijd heel goed naar de melodie en probeer mijn bewegingen aan te passen aan ritme en melodie, dus improviseer en wordt blij van wat er dan gebeurd ! Groetjes Riëtte X

Sabouschka
Door

Sabouschka

op 24 Feb 2018

Wat goed dat je dat op deze manier doet. Fijn dat je er blij van wordt.

Nura
Door

Nura

op 23 Feb 2018

Hoewel ik nog niet genoeg weet over termen van de delen waaruit een buikdans is opgebouwd, kan ik als zeggen dat de trommelstukken mij het meest inspireren. De kracht daar vanuit maakt veel in mij los

Sabouschka
Door

Sabouschka

op 24 Feb 2018

Wat leuk om te horen! Je hoeft de termen ook niet te onthouden. Belangrijker is het dat je ze hoort. Maar ook dat gebeurt met de tijd vanzelf. Deze basis van het Egyptisch buikdansen vanuit de muziek blijf ik herhalen. Zo leer je in de buikdansles in Haarlem steeds makkelijker variatie toevoegen aan jouw buikdans. En dat volledig zonder nadenken. Je kunt blijven buikdansen vanuit de muziek en je gevoel.

Reactie plaatsen