Het baladi buikdans script helpt jou met het beleven van vrijheid en blijheid.
Wanneer je weet wat je kunt doen op de muziek dan ben je vrij. Mijn leerlingen krijgen complimenten van Egyptenaren omdat ze zo mooi vanuit de muziek buikdansen. Toen ik zelf al bijna klaar was met mijn buikdans opleiding in het begin van mijn carrière, moest ik alleen nog maar leren om vanuit de muziek te buikdansen. Dat is mijn specialisatie geworden om jou hierin te begeleiden. De complimenten die mijn leerlingen van de mensen uit de landen van herkomst hierover krijgen maken mij blij.
Baladi buikdans script
1.) Het podium blijft leeg, de muziek begint (het segmeent dolab)
2.) De introductie (het segment tahmilah)
3.) De slang (het segment taqasim)
4.) Accenten ( het segment Zakkat)
5.) Dansen zoals een zeemeermin (het segment awady)
6.) Finale (het segment tet)
7.) Trommelsolo
8.) Populair Egyptisch lied
Het podium blijft leeg, de muziek begint
Het podium blijft leeg, de muziek begint. Dit segment heet in het Arabisch dolab. Meestal is dit een kort stukje trommel muziek. Je doet niets wat voor het publiek zichtbaar is. Wel sta je achter het gordijn alvast wat mee te dansen op je eigen manier. Dat is jouw geheim van het baladi buikdans script. Want je bent jezelf aan het voorbereiden zodat je daarna kunt knallen.
De introductie
De introductie van het baladi buikdans script heet tahmilah. Meestal is dat muziek die zeer geschikt is om door de ruimte te zwieren. Vaak zijn het riedeltjes die later weer ergens terugkeren. Je kiest een beweging die je lekker vind. Bijvoorbeeld je lopende hip-drop, egyptian walk, side to side of je scissors walk. Misschien loop je ook met arabesqes tussendoor. In elk geval loop je af op je publiek. Je bent extravert. Je laat jezelf zien. Je verspreid energie en vreugde.
De slang
De slang van het baladi buikdans script is het instrumentale solo. In de vakjargon heet het taqasim. Hier word en een melodie instrument mee bedoeld. In baladi heb je vaak een taqasim accordeon. Je verstild. Je danst op de vierkante meter. Je beweegt net als een slang met veel achtjes. Je mag naar binnen gaan in je eigen wereld. Sluit je niet af van de buitenwereld. Je hoofd blijft recht boven je terwijl je ogen naar beneden gaan. Je houd je ogen nooit lang naar beneden gericht. Alleen maar eventjes. Daarna komt jouw verleidelijke oogopslag. Daarmee houd je de aandacht van je publiek. Je nodigt het publiek uit naar de innerlijke wereld van jouw dromen.
Accenten
In je baladi buikdans script komen nu de accenten van de trommel. Dat segment heet Zakkat. Met elke trommelslag doe je een accent met je heup, buik, borst of schouder. Daarna verstil je eventjes. Je ogen zijn op het publiek gericht. Met elke trommelslag kom je nog meer naar buiten. Je speelt. Humor is hier heel erg leuk. Wat wanneer je te laat bent voor een trommelslag? Egyptische buikdanseressen slaan die dan over. Ze zijn namelijk heel nonchalant. Jij wilt toch ook dansen zoals de buikanseressen uit de landen van herkomst? Wacht dan op het volgende accent.
Dansen zoals een zeemeermin
Dansen zoals een zeemeermin doe je in het baladi buikdans script op het segment awady. Dan vallen ritme en melodie samen. Ze zijn met elkaar verwoven tot een dikke substantie. Net een stroom water. Diepe ritmische ‘dums’ zijn terugkerend en onderlijnen het geheel. Het is trance achtig. Stel je voor dat je een visstaart hebt. Dan kun je alleen maar kleine stapjes maken. Je komt nauwelijks van de plek af. Je pakt de melodie met je heupen. Je doet je figuur 8 of je kameel. Je stelt je daarbij voor dat de lucht de substantie van water heeft wat je opzij moet duwen.
Finale
Je mag nu alles uit de kast trekken in de finale van je baladi buikdans script. Dit segment heet de tet. Het is vrolijk en heeft veel ritme. Het trance achtige karakter van de awady maakt plaats voor naar buiten gerichte speelsheid. Je publiek klapt mee. Je kunt hier ook met een ander samen dansen. Wanneer je het geduld op kunt brengen om tot het einde van mijn baladi buikdans hieronder te kijken dan zul je zien dat we de tet met een hele groep dansen.
Trommelsolo
Het is modern om een baladi optreden af te sluiten met een trommelsolo. Darover de volgende keer meer.
Een populair lied als toetje
Een populair lied als toetje na de trommelsolo. Dat is een bekend lied voor Egyptisch publiek. Het is toegangkelijke muziek voor westers publiek. Het is het moment dat je iemand uit het publiek zou kunnen vragen om met jou mee te komen dansen.
Helpt jou het baladi buikdans script?
Helpt jou het baladi buikdans script om je denken los te laten en erin te duiken? Deel het met elkaar. Schrijf onderaan in het kader.
Zin om mee te doen maar je woont ver weg?
Dan zijn de workshops in Utrecht op de middagen in het weekeind de oplossing voor jou.
Op zaterdag middag 2 april kun je weer meedoen. Klik hier voor meer informatie.
Deel deze blog graag met je netwerk op Facebook, Twitter enz.
Groetjes,
Sabouschka
Lieke
op 19 Feb 2016Sabouschka
op 19 Feb 2016Claire
op 19 Feb 2016Claire
op 19 Feb 2016Sabouschka
op 20 Feb 2016Sabouschka
op 20 Feb 2016jacqueline
op 29 Feb 2016Sabouschka
op 29 Feb 2016jacqueline
op 06 Mar 2016Sabouschka
op 09 Mar 2016