Baladi buikdans script

Het baladi buikdans script helpt jou met het beleven van vrijheid en blijheid.

Wanneer je weet wat je kunt doen op de muziek dan ben je vrij. Mijn leerlingen krijgen complimenten van Egyptenaren omdat ze zo mooi vanuit de muziek buikdansen. Toen ik zelf al bijna klaar was met mijn buikdans opleiding in het begin van mijn carrière, moest ik alleen nog maar leren om vanuit de muziek te buikdansen. Dat is mijn specialisatie geworden om jou hierin te begeleiden. De complimenten die mijn leerlingen van de mensen uit de landen van herkomst hierover krijgen maken mij blij.

Baladi buikdans script

1.) Het podium blijft leeg, de muziek begint (het segmeent dolab)
2.) De introductie (het segment tahmilah)
3.) De slang (het segment taqasim)
4.) Accenten ( het segment Zakkat)
5.) Dansen zoals een zeemeermin (het segment awady)
6.) Finale (het segment tet)
7.) Trommelsolo
8.) Populair Egyptisch lied

Het podium blijft leeg, de muziek begint

Het podium blijft leeg, de muziek begint. Dit segment heet in het Arabisch dolab. Meestal is dit een kort stukje trommel muziek. Je doet niets wat voor het publiek zichtbaar is. Wel sta je achter het gordijn alvast wat mee te dansen op je eigen manier. Dat is jouw geheim van het baladi buikdans script. Want je bent jezelf aan het voorbereiden zodat je daarna kunt knallen.

De introductie

De introductie van het baladi buikdans script heet tahmilah. Meestal is dat muziek die zeer geschikt is om door de ruimte te zwieren. Vaak zijn het riedeltjes die later weer ergens terugkeren. Je kiest een beweging die je lekker vind. Bijvoorbeeld je lopende hip-drop, egyptian walk, side to side of je scissors walk. Misschien loop je ook met arabesqes tussendoor. In elk geval loop je af op je publiek. Je bent extravert. Je laat jezelf zien. Je verspreid energie en vreugde.

De slang

De slang van het baladi buikdans script is het instrumentale solo. In de vakjargon heet het taqasim. Hier word en een melodie instrument mee bedoeld. In baladi heb je vaak een taqasim accordeon. Je verstild. Je danst op de vierkante meter. Je beweegt net als een slang met veel achtjes. Je mag naar binnen gaan in je eigen wereld. Sluit je niet af van de buitenwereld. Je hoofd blijft recht boven je terwijl je ogen naar beneden gaan. Je houd je ogen nooit lang naar beneden gericht. Alleen maar eventjes. Daarna komt jouw verleidelijke oogopslag. Daarmee houd je de aandacht van je publiek. Je nodigt het publiek uit naar de innerlijke wereld van jouw dromen.

Accenten

In je baladi buikdans script komen nu de accenten van de trommel. Dat segment heet Zakkat. Met elke trommelslag doe je een accent met je heup, buik, borst of schouder. Daarna verstil je eventjes. Je ogen zijn op het publiek gericht. Met elke trommelslag kom je nog meer naar buiten. Je speelt. Humor is hier heel erg leuk. Wat wanneer je te laat bent voor een trommelslag? Egyptische buikdanseressen slaan die dan over. Ze zijn namelijk heel nonchalant. Jij wilt toch ook dansen zoals de buikanseressen uit de landen van herkomst? Wacht dan op het volgende accent.

Dansen zoals een zeemeermin

Dansen zoals een zeemeermin doe je in het baladi buikdans script op het segment awady. Dan vallen ritme en melodie samen. Ze zijn met elkaar verwoven tot een dikke substantie. Net een stroom water. Diepe ritmische ‘dums’ zijn terugkerend en onderlijnen het geheel. Het is trance achtig. Stel je voor dat je een visstaart hebt. Dan kun je alleen maar kleine stapjes maken. Je komt nauwelijks van de plek af. Je pakt de melodie met je heupen. Je doet je figuur 8 of je kameel. Je stelt je daarbij voor dat de lucht de substantie van water heeft wat je opzij moet duwen.

Finale

Je mag nu alles uit de kast trekken in de finale van je baladi buikdans script. Dit segment heet de tet. Het is vrolijk en heeft veel ritme. Het trance achtige karakter van de awady maakt plaats voor naar buiten gerichte speelsheid. Je publiek klapt mee. Je kunt hier ook met een ander samen dansen. Wanneer je het geduld op kunt brengen om tot het einde van mijn baladi buikdans hieronder te kijken dan zul je zien dat we de tet met een hele groep dansen.

Trommelsolo

Het is modern om een baladi optreden af te sluiten met een trommelsolo. Darover de volgende keer meer.

Een populair lied als toetje

Een populair lied als toetje na de trommelsolo. Dat is een bekend lied voor Egyptisch publiek. Het is toegangkelijke muziek voor westers publiek. Het is het moment dat je iemand uit het publiek zou kunnen vragen om met jou mee te komen dansen.

Helpt jou het baladi buikdans script?

Helpt jou het baladi buikdans script om je denken los te laten en erin te duiken? Deel het met elkaar. Schrijf onderaan in het kader.

Zin om mee te doen maar je woont ver weg?

Dan zijn de workshops in Utrecht op de middagen in het weekeind de oplossing voor jou.
Op zaterdag middag 2 april kun je weer meedoen. Klik hier voor meer informatie.

Deel deze blog graag met je netwerk op Facebook, Twitter enz.

Groetjes,
Sabouschka

Over de schrijver
Wanneer je bij Sabouschka les komt nemen dan kom je eindelijk tot rust. Sabouschka combineert een energieke, creatieve geest met een mooie houding en een soepel lichaam.Zij studeerde af als uitvoerend danser en choreograaf. Haar afstudeerproject was een voorstelling die mensen wakker schudde en oproept tot respect van het anders zijn van elk individu. Sabouschka is doordrongen van de authenticiteit van Egyptische buikdans als kunst en zelfexpressie voor de unieke vrouw.Als danser en lichaamsgerichte therapeut weet zij als geen ander mensen in beweging te brengen, van binnen en van buiten. Met die ervaring kan zij met recht stellen dat ze jou als hoogopgeleide vrouw helpt om in alle dynamiek jouw innerlijke rust te vinden: innerlijke rust van waaruit jij weer in beweging en tot expressie komt.
Lieke
Door

Lieke

op 19 Feb 2016

Zeker herkenbaar en bruikbaar. Fijn dat je het zo nog eens op een rijtje hebt gezet. In de praktijk blijken maar weinig muziekstukken de theorie helemaal te ondersteunen en dus is flexibiliteit hier nodig. En dat past dan weer goed bij deze dansvorm!

Sabouschka
Door

Sabouschka

op 19 Feb 2016

Dat klopt dat je in de meeste muziekstukken deze volgorde ziet verandert. Dat heb ik in mijn blog "Muziekinterpretatie geeft bewegingsvrijheid" beschreven. Dat geeft onverwachtse verassende wendingen in je buikdans.Je oefent zo de flexibiliteit van geest. De kennis van de segmenten geeft je wel de onderliggende structuur. Zo kun je vanuit een veilige bedding de vrijheid pakken. Dat is dan ook het geheim van de door mij opgeleide buikdanseressen.

Claire
Door

Claire

op 19 Feb 2016

Wat een leuk blog stuk als ondersteuning van onze laatste lessen! Het is goed om dit te leren over de relatie tussen de muziek en Baladi dansvorm. In de lessen hebben wij jou begeleiding natuurlijk om te leren wat voor bewegingen mogelijk zijn. Er is ook vrijheid om bewegingen uit te proberen met de muziek en door feedback van jou en ons medecursisten te leren en groeien. Bedankt!

Claire
Door

Claire

op 19 Feb 2016

Wat een mooi dans video ook! Je bent zo'n prachtig danseres zowel als leraares.

Sabouschka
Door

Sabouschka

op 20 Feb 2016

Dank je wel. Wat lief van je Claire.

Sabouschka
Door

Sabouschka

op 20 Feb 2016

Fijn dat je zo enthousiast bent Claire. Je hebt ook ontzettend mooi gedanst afgelopen woensdag.

jacqueline
Door

jacqueline

op 29 Feb 2016

wat heb je dit mooi en beeldend beschreven, Sabouschka! ik herken alle verschillende stukjes uit de les en wat jij daar laat zien. Ik herken vaak nog niet snel genoeg de vorm maar laat de dan gewoon leiden door mijn eigen interpretatie op dat moment. Al zie ik wel dat als je het stuk iets beter kent de verschillende overgangen mooie accenten legt in het stuk en inderdaad heel verrassend kan zijn. Prachtig, baladi!

Sabouschka
Door

Sabouschka

op 29 Feb 2016

Dank je wel voor je complimenten Jacqueline.Heel goed hoe je ermee omgaat dat je nog niet altijd de vorm herkent. Want wanneer je dan laat leiden door je eigen interpretatie van dat moment komt het goed. Je lichaam is veel intelligenter dan je verstand. Wanneer je denkt het nog niet te snappen snapt je lijf het al lang.

jacqueline
Door

jacqueline

op 06 Mar 2016

Haha ja dat klopt!! Zelfs als het niet rationeel "klopt" dan past het toch, bijzonder genoeg!! Het was erg fijn om de les in te halen in Utrecht. Ik was daarna compleet Zen!

Sabouschka
Door

Sabouschka

op 09 Mar 2016

Rationeel is aangeleerd. Daarachter zit nog een hele schat verborgen.Zo leuk dat je kwam inhalen. Ik ben zo blij wanneer je gebruik maakt van mijn service om gemiste lessen in te halen door een hele middag workshop in Utrecht. Super gezellig dat jullie met een groepje vanuit Haarlem en Amsterdam kwamen.Te gek om te horen dat je daarna helemaal Zen was.

Reactie plaatsen