Oum Kalthoum had een lange carrière. Ze begon met zingen als klein meisje tot ze op 75 jarige leeftijd als een grote en toonaangevende artieste overleed. Haar stem blijf je horen als je naar Caїro gaat, soms onverwachts na middernacht ergens uit een open raam.
Oum Kalthoum komt uit de Delta uit een eenvoudig gezin. Haar vader was imam en verdiende er iets bij door bij festiviteiten te gaan zingen samen met zijn klein ensemble waarin haar broer ook ging zingen. Haar vader ging aan zijn zoon de koran leren reciteren. Oum Kalthoum ging achter de gesloten deur stiekem meezingen als haar broer oefende. Al snel had haar vader door dat zij heel mooi kon zingen en leerde hij haar ook de koran reciteren. Ze leerde alles bliksemsnel uit haar hoofd. Al snel mocht ze meezingen bij de optredens. Toen ze wat groter werd schikte het niet meer dat ze als meisje meezong. Ze werd toen als jongen verkleed.
Zangtalent
Haar zangtalent werd al vrij snel opgemerkt. Ze doortrokken de hele Delta en de gages werden zo ook hoger. Omdat ze vaak net op een paar minuten na de trein misten en er maar twee treinen per dag reden, zong ze op vele treinstations voor de perronwachter.
Emotie
In die tijd zong ze zonder emotie. Op een dag hoorde ze de stem van Abu I- Ila. Hij zong met veel emotie. Dat vond ze zo mooi. Ze luisterde veel naar hem en dacht dat hij al lang dood was. Tot ze op een treinstation hoorde dat hij naar de Delta kwam. Door haar contacten en die van haar vader zorgde ze ervoor dat sheikh Abu I-Ila bij haar thuis kwam. Ze vroeg aan haar ouders om al hun kippen te slachten voor hem en die van de buren ook. Hij was de belangrijkste persoon in haar leven. Zo werd de sheikh haar leraar.
Als dame van stand
Het duurde niet lang en haar zangtalent werd ontdekt.door Mohamed Abdou Ela. Als jong meisje werd haar aangeraden dat ze naar Caїro moest gaan om haar zangtalent verder uit te bouwen. Haar familie stemde daar uiteindelijk mee in dit besluit en deed alles om met haar naar Caїro te kunnen verhuizen. Daar leerde ze naast de zangkunst ook hoe ze zich moest kleden en gedragen als dame van stand.
Hartverscheurende liederen
Al snel leerde ze de toen al beroemde dichter Ahmad Rami kennen. Deze dichter werd hartstochtelijk verliefd op haar. Zij beantwoorde zijn liefde echter niet. Ze werden wel goede vrienden voor het leven. Hij onderwees haar in literatuur en poëzie. Ze begonnen een platonische relatie die daarop gebaseerd was dat hij hartverscheurende liederen voor haar schreef die zij dan gretig en gepassioneerd zong.
Op de radio
Elke 1e donderdag van de maand bleven de straten in de hele Arabische wereld leeg omdat Oum Khalthoum op de radio was. Ze zong voor koning Farouk en later gaf ze kracht aan president Nasser’s speeches door daarvoor of daarna op de radio te zingen.
Het Parijs van het Middenoosten
In de tijd van het begin van Oum Kalthoum’s zamgcarrière was Caїro ´the place to be`. Caїro was het Parijs van het Middenoosten. Caїro was toen het centrum voor de ontwikkeling van de muziek en de dans en de panarabische gedachte. Door de nieuwe media van de grammofoonplaat, de radio en de muziekfilm werden deze ontwikkelingen in de gehele Arabische wereld verspreid. Zo is Caїro tot de dag van vandaag toonaangevend in Arabische muziek en in buikdans.
Oum Kalthoum
Oum Kalthoum bracht vernieuwing in het traditionele Takht Ensemble van een aantal traditionele instrumenten door deze uit te breiden naar een heel orchest. Echter was ze een felle tegenstander van de vermenging met westerse muziekelementen zoals haar tijdsgenoot Mohammed Abdoul Wahab dat wel deed. Daarom weigerde ze vele jaren de samenwerking met hem. Pas tegen het einde van haar leven werkte ze met hem samen. Daar zijn veel van mijn lievelingsliederen uit ontstaan zoals o.a. ‘Enta Omri’ (´Je bent mijn leven`). Luister erna in de film hieronder.
Symbool voor haar tijdsgeest
Oum Kalthoum maakte de elitaire klassieke muziek toegangkelijk voor een breder publiek waardoor deze populair is geworden. Ze was niet alleen en groot zangtalent en artieste maar ook een symbool voor haar tijdsgeest.
Ik ben een grote fan van haar
Alhoewel haar liederen meestal minimaal een uur lang duurden bestaan er veel korte dansbare orchestraties van. In die orchestraties werd haar stem vervangen door een melodie instrument. Daarom hoor je Egyptenaren vaak zeggen dat ze zingt, terwijl je helemaal geen stem hoort maar wel een viool of een fluit. De korte instrumentale versies van haar liederen zijn zeer gebruikelijk voor buikdans. Oum Kalthoum’s liederen zijn vast bestandeel van mijn buikdans shows. Ik ben een grote fan van haar al bijna mijn hele leven.
Welke muziek vind jij mooi?
Welke muziek vind jij mooi om op te dansen?
Deel het met ons. Schrijf in het kader onderin.
Buikdans cursussen
Bekijk ook wat Tinka laat zien over de buikdans cursussen bij Pure bellydance in de film hieronder. Ze laat zien hoe eenvoudig je het buikdansen kan opbouwen.
Wil jij ook kennismaken? Kom op 16 juni gratis een buikdansles bijwonen in Haarlem. Klik hier .
Deel deze blog met je netwerk op Face book, Twitter en door de link door te sturen.
Groetjes,
Sabouschka
Bronvermelding: `Umm Kulthum` van Stefanie Gsell
Truusje
op 13 May 2016Sabouschka-
op 17 May 2016Els Rengenhart
op 21 May 2016Riëtte
op 12 May 2016Sabouschka
op 22 May 2016Sabouschka
op 12 May 2016Claire
op 08 Apr 2021Truusje
op 13 May 2016Sabouschka-
op 17 May 2016Els Rengenhart
op 21 May 2016Sabouschka
op 22 May 2016Claire
op 08 Apr 2021