Buikdansmuziek herkennen

Buikdansmuziek herkennen. Dat leer je in mijn buikdanslessen. Dat geeft je steun en veiligheid. Je laat je als het ware gewoon vallen in de muziek. Je droomt weg met buikdansmuziek.

Ik laat je dan ook weten welke bewegingen erop passen. Meestal passen er verschillende bewegingen op een bepaald ritme of melodielijn. Dat proberen we eerst samen uit. Jij voelt welke bewegingen voor jou op dat moment het lekkerst aanvoelen. Waarna je kan beslissen welke bewegingen jij gaat maken. Buikdansmuziek herkennen geeft je een enorme vrijheid!

Bewegingsvrijheid

Bewegingsvrijheid ervaar je net als toen je jong en speels was. Je drukt jezelf uit in beweging op muziek. Dat is buikdansen. Door buikdansmuziek herkennen hoef je niet na te denken. Geen moeite te nemen om te bedenken wat je volgende stap zou zijn. Je hoort de muziek. Je volgt de muziek. Je bent volledig in het hier en nu.

Genieten

Je geniet van jouw lijfelijkheid. Dan maakt het niet meer uit hoe oud je bent. Het maakt ook niet uit wat voor een figuur je hebt. Je voelt je lichaam van binnenuit. Dat is net zoals bij een yogales.

Dansexpressie

Alleen ga je met het buikdansen nog een stap verder. Nadat je naar binnen bent gegaan met allerlei lekker in je lijf oefeningen ga je weer naar buiten. Je komt tot dansexpressie. Na gestructureerde oefeningen ga je vrij buikdansen. Buikdansmuziek herkennen geeft jou richting.

Klassiekers

Er zijn wel verschillende Egyptische muziekstijlen. Het meest bekende zijn de klassiekers van de grote componisten en zangers / zangeressen uit de Arabisch Egyptische muziekgeschiedenis: Oum Kalthoum, Mohammed Abdoul Wahab, Farid Al Atrash, Warda en Abdoul Halim Hafez.

Takht ensemble

Deze zangers/componisten hebben vanuit de basis van het Takht ensemble* de muziek verder ontwikkelt. Buikdansmuziek herkennen maakt dat je weet hoe je erop kan buikdansen.

*=Takht ensemble is het traditionele klassieke Arabische muziek ensemble. Het bestaat uit de volgende muziekinstrumeten:

1.) de oud (luit),
2.) het kanoun (snaarinstrument wat op tafel liegt en word bespeelt met puntig toelopende zilveren dopjes voor op de vingers)
3.) en de riqq (handtrommel wiens geluid tegelijkertijd ritme en melodie is).

Later kwamen hier de viool, de ney (dwarsfluit) en de darabukka/ tabla (trommel) bij.

Folklore

Je hebt verschillende soorten folklore in Egyptische muziek en buikdans. Egyptische Sha´abi muziek en buikdans zoals Saidi en Ghawazi** zijn zowat tegenovergesteld aan Egyptische Baladi muziek en buikdans. Sha´abi muziek is heel oorspronkelijk en verschilt per regio. Ze is meestal energiek en snel. Als je erop danst dan heb je gelijk een goede work out.

**=Ghawazi = zigeuners. In de context van het buikdansen word hier Egyptische zigeunerdans en muziek mee bedoelt.

Buikdansmuziek herkennen

Buikdansmuziek herkennen geeft je de vrijheid voor een goede work out zonder dat je het merkt.

Baladi

Baladi is zo zacht en vloeiend als water. Het heeft naast de oosterse ook westerse muziek elementen. Daardoor ligt deze muziek herkenbaarder in onze oren. Vanuit die rust en verstilling kan je echter wel op gaan bouwen naar een climax. Om daana los te barsten in een trommelsolo.

Gevoelens

Buikdansmuziek herkennen maakt dat je verschillende gevoelens in je buikdans kan uiten.

Egyptische pop

Egyptische popmuziek begint meestal wel met een bekende klassieker als introductie. Dat is herkenbaar voor alle Egyptenaren en de meeste mensen uit andere Arabische landen. Daarna lijkt de popmuziek wat op westerse popmuziek. Met als verschil de oosterse melodieliljnen en de taal.

Wat heeft jou geholpen?

Wat heeft jou geholpen met buikdansmuziek herkennen? Deel het met elkaar. Schrijf onderaan in het kader.

Lekker in je vel zitten

Heb jij ook zo’n zin om je van de zomer een week lang helemaal onder te dompelen in lekkere oefeningen en buikdans? Wil je graag lekker in je vel komen te zitten? En dit dan ook gelijk verbinden met een zonvakantie? Waarbij je in de pauzes lekker gaat flaneren bij het swimmingpool of aan het strand?

Honderd Euro korting

Kom dan mee met de intensieve buikdans workshop op Kreta. Wanneer je voor 1 februari inschrijft d.m.v. je aanbetaling dan ontvang je € 100,- korting op de workshop prijs. Klik hier voor meer informatie en om je aan te melden.

Deel deze blog graag met je netwerk op Facebook enz.

Opdat jij gaat stralen!

Groetjes,
Sabouschka

Over de schrijver
Wanneer je bij Sabouschka les komt nemen dan kom je eindelijk tot rust. Sabouschka combineert een energieke, creatieve geest met een mooie houding en een soepel lichaam.Zij studeerde af als uitvoerend danser en choreograaf. Haar afstudeerproject was een voorstelling die mensen wakker schudde en oproept tot respect van het anders zijn van elk individu. Sabouschka is doordrongen van de authenticiteit van Egyptische buikdans als kunst en zelfexpressie voor de unieke vrouw.Als danser en lichaamsgerichte therapeut weet zij als geen ander mensen in beweging te brengen, van binnen en van buiten. Met die ervaring kan zij met recht stellen dat ze jou als hoogopgeleide vrouw helpt om in alle dynamiek jouw innerlijke rust te vinden: innerlijke rust van waaruit jij weer in beweging en tot expressie komt.
Else
Door

Else

op 28 Jan 2016

Ik vind het nog niet zo makkelijk om de buikdansmuziek met de namen van de musici te herkennen, maar dat zal stukje bij beetje wel komen.Waar ik me ook nog een beetje in wil verdiepen is de kleding, wanneer draag je wat. Niet bij alle dansen worden sjaals met rinkelbelletjes gebruikt, merkte ik. Bij welke dansen gebruik je die wel en wanneer niet, Sabouschka?

Sabouschka
Door

Sabouschka

op 29 Jan 2016

Dat kan ik mij voorstellen. Dat is ook niet perse nodig. Dat gaat wel komen.Belangrijker is het dat je weet hoe je op de muziek kunt buikdansen. Waar blijf je beter op de vierkante meter? Waar zwier je door de ruimte? Waar volg je het ritme en waar de melodie?Rinkelsjaals gebruik je vooral bij Sha 'abi. Ook voor het trommelsolo past het goed. Voor vrolijke liederen waar veel vaart in zit mag het ook. Voor gevoelige zachte baladi met veel melodie is het niet geschikt. Bij klassieke buikdans past het ook niet altijd. Er is geen regel. Bij Egyptische popmuziek kan het weer wel.

Else
Door

Else

op 31 Jan 2016

Interessant blog heb je trouwens geschreven, Sabouschka, sommige instrumenten kende ik eigenlijk niet. Net even gekeken bij de Kanoun, mooi instrument, ik smelt helemaal.

En de Riq,
Ja, en dan de Ney .... dat is al jarenlang mijn favoriet! Gebruikt bij die prachtige Soefiemuziek. Daarbij kan ik bij het dansen helemaal naar binnen keren, raakt mijn hart.

Sabouschka
Door

Sabouschka

op 01 Feb 2016

Bedankt voor de links, Else. De muziek van de Kanoun is traditionele Takht muziek. Het hoort bij klassieke buikdans muziek. Niet iedereen kan daarop dansen. Daarom word deze muziek ook vaak als luistermuziek beschouwd. Een verfijnde buikdanseres kan er wel op dansen.De tweede link met de Riqq is geen Arabische muziek. Ze spelen Afrikaanse ritmes. Ze gebruiken de instrumenten en maken er andere muziek mee. Dat kan dus ook. Binnenkort schrijf ik een blog over de onsterfelijke zangeres Oum Kalthoum. Daarin zal ik een link delen met de Riqq. Dan kun je de Riqq beluisteren in Arabische Egyptische muziek.De 3e link is inderdaad de Ney en dan op zijn Turks in de Soefi muziek. In het klassieke genre komen Turkse en Arabisch Egyptische muziek het meest dicht bij elkaar. Dat komt door het vroegere Osmaanse rijk. Tijdens de Osmaanse overheersing was er een kruisbestuivng aan de hoven van de kaliefen en sultaans. Daar werd muziek en dans opgevoert. Deze kruisbestuiving was ook van invloed op de klassieke buikdans.Het instrument de ney heb je ook bij baladi en soms zelfs bij sha'abi muziek.

Else
Door

Else

op 02 Feb 2016

Het is toch wel een enorme verrijking wanneer culturen met elkaar in aanraking komen en door elkaar gaan lopen ...........

Sabouschka
Door

Sabouschka

op 03 Feb 2016

Dat is zo. Tegelijkertijd vind ik het belangrijk om te laten weten welke muziek origineel is voor buikdans.

Riëtte
Door

Riëtte

op 29 Jan 2016

Hallo allemaal,bij mij gaat het ook voornamelijk om het herkennen van het ritme en de melodie. Meestal kan ik dan ook wel plaatsen of het balladi of Sh'abi is.Met de melodie gebruik ik vaak meer mn armen handen en met de heupen rondjes en achtjes maken en met ritme mn voeten > bijvoorbeeld the camel walk, en ook heupen, maar dan met de hip drop erbij bijvoorbeeld.Ik heb bij mezelf uitgevonden dat mijn voeten echt de duidelijke voorkeur hebben om steeds met rechts voor te beginnen. Dat doe ik dan ook. En meestal zorg ik er dan voor dat het niet te saai wordt met de voeten door es een keertje een stukje op mn tenen te lopen en dan weer te zakken.Thuis doe ik nog steeds ieder ochtend de C-curve en rug afrollen en daarop bij omhoog komen de al soepele heupen in en meedraaien. Dan afsluiten met die fijne voetrol van voor naar achteren en andersom en ook weer de knieën mee nemen door rond draaien in de 2 verschillende kanten ! Dat kan ik na het opstaan niet meer missen, gewoon verslavend !Liefs Riëtte

Esther
Door

Esther

op 29 Jan 2016

Hoi, Hoe herken je het verschil tussen Baladi en Sha'abi? (In het herkennen daarvan ben ik nog een beginner.) Liefs, Esther.

Sabouschka
Door

Sabouschka

op 29 Jan 2016

Baladi heeft meer westerse invloeden en instrumenten. Het accordeon, de klarinet en de saxofoon vind je wel in Baladi en niet in Sha 'abi muziek.Traditionele instrumenten die typisch zijn voor Sha'abi muziek, zoals de rabab (soms ook rababa genoemd) en de mizmar vind je nauwelijks meer in Baladi muziek. De rabab is een snaarinstrument wat zittend op de benen omhoog word gehouden en bespeelt met een strijkstok. De mizmar is een blaasinstrument en veroorzaakt een kwiekend geluid. Beide instrumenten maken dat de meeste westerse mensen deze muziek in het begin verschrikkelijk vinden. Wanneer je echter wel blijft luisteren dan ontdek je de schoonheid van deze muziek. Ze heeft ook iets trance achtigs.Wat het wel moeijlijk maakt is dat in Egyptische muziek de scheiding tussen de stijlen vloeiend is. Soms vind je namelijk elementen van de ene stijl in de andere. Er is een kruisbestuiving. Dat is ook zo in de Egyptische buikdans. Want de buikdans volgt altijd de muziek.Sha´abi muziek is meestal up tempo. Baladi muziek heeft meer instrumentale solo´s (taqasim), meer melodielijnen en kan zowel sloom alsook snel zijn. In Baladi kun je het hele palet aan menselijke gevoelens kwijt. Sha´abi is meestal vrolijk.

Esther
Door

Esther

op 31 Jan 2016

Dankjewel voor je uitleg Sabouschka :)

Sabouschka
Door

Sabouschka

op 29 Jan 2016

Mooi Riëtte dat je beschrijft welke bewegingen je waar maakt. Zelf maak ik het camel meer op de melodie. Het klopt wel dat - wanneer het ritme en de melodie even sterk aanwezig zijn - dat dan het camel ook heel goed past. Dan pak je het rimte met je voeten en de melodie met je heupen, rug en buik.Te gek dat je elke ochtend mijn oefeningen blijft doen. Dat doet je goed. Ik zie dat in je buikdans.

Reactie plaatsen